Ormfågel

                              


Jag kände bara att jag var tvungen att skriva något om den här boken, för den är ganska bra, trots det otroligt tråkiga (och ganska hemska) omslaget.

Ellen går i åttan och har just flyttat och bytt skola eftersom hennes föräldrar skilt sig. Hennes mamma sitter hemma och tycker synd om sig själv, ständigt med ett vinglas i handen, och Ellen målar fåglar eller spelar gitarr. I skolan träffar hon Max -en lugn kille som får stå ut med mobbare och därför antingen skolkar eller håller sig för sig själv. Hans stora passion är schack, och i hans sällskap får Ellen lite plats att andas på. Hon råkar nämligen också ut för jobbiga saker i skolan. En kille som heter Nico och hans gäng styr och ställer på skolan, och alla är rädda för dem. Den nya rektorn försöker få skolan på fötter, men tänker främst på skolans rykte utåt. Nicos gäng har skolan i ett järngrepp, och medan eleverna försöker överleva och de vuxna ignorerar problemet, så händer katastrofen...

Mats Wahl har skrivit massor av ungdomsböcker och fokuserar ofta på vanliga problem med skolan och utsatta ungdomar i fokus. Den här boken tar upp problem som de flesta står ut med i skolorna idag, och det är ganska plågsamt, men nyttigt att läsa om.

/Maria

Kommentarer
Postat av: agnes

jag tyckte inte att ormfågel var bra.Det kanske inte riktigt var min typ av bok, men jag var glad över att se recension av boken på er sida!Gå gärna in på våran och kika på nummer tre av vår julkalender.

2010-12-21 @ 19:34:00
URL: http://tvillingarnasbokbuffe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0