The prince of mist

                                              

Under min semester har jag läst en engelsk ungdomsrysare av Carlos Ruiz Zafón.

13-åriga Max är inte helt förtjust i det nya huset som hans familj flyttat till. Det är ett slitet strandhus som ligger mitt i ingenstans. Bakom huset finns en stor inhängnad park med statyer av ett cirkussällskap. Parken är omgiven av dimma och när Max studerar clownen i mitten så är han övertygad om att den rör sig. Max lillasyster hör röster från sin garderob, och hans andra syster har otäcka mardrömmar.
Dessutom har hans lillasyster hittat en svart katt som ger Max rysningar med sina stirrande ögon. Som tur är hittar Max en kompis, Roland, som tar med honom till ett gammalt skeppsvrak där han brukar dyka, och han får annat att tänka på.
Men Rolands morfar har kusliga saker att berätta om strandhuset, och allting verkar kretsa runt en mystisk figur som sjönk med vraket och kallades "The prince of mist" (mist betyder dimma). Han fick folks önskningar att slå in, men han krävde också något tillbaka- människors liv!
Nu tyder allt på att han är tillbaka- frågan är bara vad eller vem han är ute efter...?

Den här boken är jättesvår att skriva om, men den var riktigt kuslig och stundtals otäck.
Jag sträckläste de 200 sidorna och älskade den!

/Maria



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0