Sista chansen

                                                           

Det är inte överdrivet ofta som jag bloggar om böcker som inte finns på biblioteket, men nu tänker jag göra det. Sista chansen har ännu inte kommit till vårt bibliotek, men jag har läst den ändå.

Den handlar om 14-åriga Jacky som borde börja nian nu, och vara en lycklig tonåring med massor av kompisar och en fantastisk familj, men som istället sitter inlåst på ett hem för ungdomar med problem och ska börja åttan igen.
Den enda familj hon har är den ständigt arbetande kostympappan och hans nya kvinna. Jackys kompisar är långt borta och där sitter hon nu. Ensam och inlåst på avdelningen Tallen tillsammans med en massa andra knäppa ungdomar.
Allt beror på skolk, fylla, rymningar och annat som gör att hennes pappa inte orkar mer. Men Jacky orkar inte heller, och så saknar hon sin mamma så förfärligt mycket. Mamman som dog för fyra år sedan och som bara Jacky verkar sakna. Efter mammans död så försökte hon verkligen att vara som vanligt. Hon tränade tennis, pluggade, var snäll och gjorde allt för att inte störa, men sen orkade hon inte vara perfekt längre, och nu är hon här...

Sista chansen är skriven av Marta Söderberg, och mycket av det som händer i boken är baderat på saker som hon själv upplevt.
Jag gillar den. Det är visserligen mörkt, men inte så mörkt som man kan tro. Det finns ljusglimtar här och där. Överraskande vänskap och även lite kärlek, och kanske är inte hennes pappa så hemsk ändå.

Boken är lättläst med korta kapitel och luftig text, och jag tyckte helt klart att den var läsvärd.

/Maria

Kommentarer
Postat av: ellinor

Åh, det har jag läst! Den är jättebra, tänkvärd.

Men nackdelen är att den är så kort. Skulle gärna velat att den var längre

2010-08-12 @ 13:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0