Den dansande djävulen

                                          

Martin Widmark är igång igen (eller, ja, han stannade väl egentligen aldrig) med en bok för 10-13 åringarna (och en och annan vuxen, typ jag).

Det här är första delen i en trilogi som heter Tyko Flores äventyr, och den handlar helt enkelt om Tyko, en 13-årig gruvarbetare någon gång i dåtiden.
Tyko är föräldralös och har växt upp som slav i traktens silvergruva, där man bryter silver för att hertingen (som kallas Den dansande Djävulen) ska kunna festa. I gruvan använder man barn för att komma åt stenprover i de allra smalaste gångarna, och Tyko hatar det. Det är mörkt, otäckt och livsfarligt, och hela tiden har de den elaka förmannens piska att akta sig för. En gång i veckan får de komma upp till "ytan" för att gå i kyrkan, och det är en sådan dag som något händer. Något som ska förändra Tykos liv för alltid. När han somnar på en äng utanför kyrkan så drömmer han att en skata pratar med honom. Den ger honom konstiga ledtrådar och säger att om Tyko gör det som sägs, så ska han kunna rädda sin mor. Men Tyko har ju ingen mor! Eller har han? Nere i gruvan dyker fler ledtrådar upp, och Tyko förstår att han ska leta efter en dörr. En öppning som ska ta honom ut ur gruvan, och iväg på sitt livs största äventyr...

Den här boken var riktigt bra! Större delen av boken beskriver livet i gruvan, och det tar en stund innan det blir spännande, men det gör inget, för jag gillar att få reda på hur det var där nere i mörkret. Jag ser fram emot fortsättningarna, och med Martin Widmarks fart så lär de väl komma snart? Han ger ju ut böcker snabbare än jag hinner läsa dem! Fattar inte hur han hinner...

En sak bara- varför heter serien Tyko Flores äventyr, när Tyko heter Blom i efternamn i boken? Det kanske vi får reda på sedan...?
Och ja, jag hänger rätt ofta upp mig på små detaljer.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Joakim

Hej Maria!

Tack för ditt intresse. Tyko Blom var arbetsnamn men blev Tyko Flores, du hade nog ett tidigt recesionsexemplar, men jag ska kolla upp exakt svar din fråga.

Mvh,

Joakim (som jobbar med den officiella Tykobloggen just nu)

2011-02-01 @ 00:19:05
URL: http://tykoflores.se
Postat av: Joakim

Hoppsan, jag var för snabb att dra slutsatser. Det finns en historia kring detta som tas upp i böckerna har jag fått reda på, håll koll på bloggen för mer om det framöver!

Mvh,

Joakim

2011-02-01 @ 02:55:21
URL: http://tykoflores.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0