Den gröna cirkeln

                                         

Jag håller just nu på att läsa Stefan Castas nya bok Den gröna cirkeln som är en ganska mystisk och lite konstig bok som jag inte får något grepp om.
Så är det i och för sig nästan alltid med hans böcker, men ändå brukar jag gilla dem väldigt mycket.

Den här boken utspelar sig en bit in i framtiden, även om det inte sägs högt eller anges något årtal. Man förstår det ändå på saker som personerna säger. Tex så förekommer repliker som " Oj, en duva! Sådana ser man nästan aldrig längre." och liknande.
Vädret är också väldigt ostabilt. Ena sekunden steker solen ner och allt håller på att dö, och i nästa sekund vräker regnet ner och det är översvämningar överallt. Det är en sådan dag som Judit och hennes tre kompisar sitter på verandan utanför kulturskolan Fågelboet och regnet öser ner och vattnet bara stiger. Plötsligt tar vattnet över helt, verandan lossnar från huset och de glider iväg som på en flotte.
När vi möter dem nästa gång så har de drivit runt ganska länge utan att hitta något land, men plötsligt uppenbarar sig en ö, och de går på grund. De har ingen aning om var de är och ön verkar helt öde. Men efter lite letande hittar de en gård, men i huset finns inga levande människor. Ändå tycker sig Judit höra barngråt och tycker att någon skymtar i fönstret på övervåningen. Allt är mycket obehagligt och konstigt, men de bestämmer sig för att bygga ett läger och försöka överleva så länge...

Jag har inte hunnit läsa ut boken än, men jag tror inte att blogginlägget kommer att bli mycket klokare än så här ändå. Enligt bokens baksidestext är den här berättelsen ett försök att sammanfatta vad som hände med de fyra ungdomarna, och historien är skriven utifrån efterlämnade videoklipp och dagboksanteckningar.
Jag förstår alltså att utgången inte är vidare ljus...
Fortsätta läsa ska jag i alla fall göra, för jag är nyfiken på resten!


Uppdatering: Nu har jag läst ut den, och shit vad spännande den var! Ovissheten som till en början var jobbig gjorde bara historien ännu bättre. Läs!

/Maria



Kommentarer
Postat av: Tove

Åh heja vad bra den var! Stefan Casta håller alltid måttet tycker jag (Spelar död är lätt en av mina favoritböcker!). Vilken otäck domedagsstämmning det blir i Den gröna cirkeln och det värsta är att det känns som om det är ett helt trovärdigt scenario med alla klimatförändringar som vi börjar få se resultatet av nu. Jag gillade också att man inte fick veta allt! Och vad ni är duktiga på att blogga!

2010-10-01 @ 10:37:26
URL: http://www.boktipsungdom.blogspot.com/
Postat av: Maria

Älskar Boken!!!!

2010-12-13 @ 16:07:43
URL: http://muffinsis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0