Tvillingsjälar

                                           

Igår tog jag motvilligt med mig Jacqueline Wilsons nya bok hem. Den enda jag verkligen gillat av henne är Lola Rose, men jag tänkte ändå ge den en chans. Och (såklart?) blev jag överbevisad. Den var faktiskt bra!
Tvillingsjälar handlar om India och Jewel (varför har alltid hennes karaktärer så konstiga namn?) som bor på varsin sida av staden. India bor i ett stort flott hus och har en mamma som är en framgångsrik barnklädesdesigner. Synd bara att India inte kan ha ett enda plagg. Hennes mamma försöker ständigt banta ner henne till en pinnsmal dotter som hon kan visa upp offentligt, men India struntar i det. Hon är ensam och tröstäter medan hon försvinner in i sin favoritbok, Anne Franks dagbok. Det enda hon önskar sig är en bästa vän.

Jewel har just flyttat efter att hennes styvfar slagit henne, och nu bor hon hos sin mormor i den fattiga delen av staden. Hon är ständigt orolig för att hennes mamma ska komma och hämta hem henne igen, och dessutom passar hon inte in i sin nya skola. Hon skriver dagbok och önskar att hon hade en vän att prata med. En dag träffas de två tjejerna och de blir omedelbart vänner. Men Jewels mamma och styvfar har inte gett upp om att få tillbaka henne, och snart blir det riktigt krångligt...

Boken berättas genom att vi parallellt får läsa tjejernas dagböcker, och samtidigt har Jacqueline Wilson vävt in en massa fakta om Anne Frank, vilket jag gillar.
Helt okej bok, men jag antar att jag skulle gillat den ännu mer om jag hade varit 13-14 år.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0