Tänk om...

                                        

Riktigt välgjorda bilderböcker är något som verkligen tilltalar mig. En skön takt i texten och fina bilder skapar någon slags mysrysning långs ryggraden.
I den här boken av Lena Sjöberg funderar en förälder över vad han/hon och dennes barn skulle kunna göra om de var tex myggor, valar eller varför inte skräcködlor? Det är kärleksfullt och finstämt, men ibland lite väl svåra och långa ord, kan jag tycka. Men det gör inget. Den här boken borde alla 3-5-åringar få uppleva.
Min favorit är i alla fall den om fladdermössen:

"Tänk om vi var fladdermöss med huggtänder och klor
Och du var pytteliten och jag var ganska stor
Vi skulle flyga blixtsnabbt och dyka genom natten
Flaxa mellan trädkronor och över svarta vatten
Vi skulle ge ifrån oss våra blodisande skrik
Väcka upp ur gravarna vartenda gammalt lik
Vi skulle hänga upp och ner som läderlappar gör
Och skrämma gamla tanter när vi var på sånt humör
Vi skulle fladdra hela nätterna och slappa dagen lång
Och krypa in och somna gott i någons långkalsong."

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0