Hej vacker

Äntligen har jag läst Ann-Helén Laestadius nya bok "Hej vacker" som är en fristående fortsättning på "SMS från Soppero". Jag älskade och älskar fortfarande "SMS från Soppero". Brukar ofta ha den när jag bokpratar och både killar och tjejer vill läsa den. Därför hade jag stora förhoppningar, kanske lite för stora på denna bok.

Agnes ska spendera några veckor av sommarlovet i Soppero och då ska hon såklart träffa den mystiska sms-killen Henrik. Det blir kanske inte riktigt som hon tänkt dig. Agnes har en samisk mamma och en icke-samisk far och är därmed inte en riktig same. Hon kommer även från Stockholm och blir kallad för stockholmaren. Sedan är det lite strul med Henrik. Vad vill han egentligen? Hon får också ett mystiskt brev som ställer till det för henne.

Jag kan förstå och delvis känna igen de kulturkrockar som sker. Det måste verkligen vara svårt från "södra" Sverige komma upp till en by i nordligaste Sverige. Jag tror att många som bor på små orter runt om i Sverige kan känna igen sig i de olika identitetsproblem som Agnes ställs inför. Jag är inte överdrivet förtjust i boken… tyvärr.

/Cecilia


Kommentarer
Postat av: Älska boken!

Har läst SMS från Soppero och när jag såg att denna har kommit ut blev jag helt galen! Måste ha den!

2011-05-23 @ 17:30:05
Postat av: Emilia

Böckerna är az bra har nästan läst klar ´Hej vacker´

och den är så bra så att jag inte vill sluta läsa den

men det finns en till bok om Agnes den heter ´Ingen annan är som du´ jag ska läsa den efter ´hej vacker´

Ha det bra!

2011-10-29 @ 12:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0