Kitty

                                       

Nu har vi köpt några nya Kitty-böcker till biblioteket.
Jag har alltid gillat Kitty, och när jag var 12-13 år läste jag nog knappt något annat. En av mina favoriter var Kitty och spöket i fönstret, och nu har den kommit i ny utgåva.

I River Heights där Kitty bor ska en stor filmspelning äga rum. Filmen är en riktig skräckis, och Kittys är där med sin kompis Bess som ska provspela för en roll. Bredvid inspelningsplatsen ligger ett stort läskigt hus som heter Fenley Place. Det har alltid funnits spökhistorier om det, och värre blir det under inspelningen. Det verkar som att allt som händer på inspelningen också händer på Fenley Place, fast på riktigt. Mörk rök väller upp ur skorstenen fast ingen är hemma, en spöklik kvinna skymtar i ett vindsfönster, blod rinner nerför väggarna och husets hund försvinner spårlöst.
Spökar det eller är det någon som helt enkelt vill sabotera för husets ägare, och i så fall, varför?

Legenden om klockan blev jag mest nyfiken på för att den faktiskt handlar om ett bibliotek.
På Mahoneybiblioteket finns en handgjord gammal klocka som en gång skänktes till biblioteket av en juvelerare från trakten. Den har länge varit bibliotekets stolthet och alla invånare i River Heights känner till den. Nu är det dags för bibliotekets 75-årsjubileum, och Kitty har blivit ansvarig för en utställning som ska göras. Men samma dag blir klockan stulen! Kitty bestämmer sig såklart för att hitta den, men någon verkar vara ute efter att sabotera för henne. Kan det vara någon på biblioteket som är skyldig, eller finns det andra som skulle tjäna på att stjäla den?

Jag har som sagt alltid gillat Kitty-böckerna. De är visserligen väldigt präktiga och Kitty är såklart väldigt klurig och smart, men mysterierna är riktigt bra och böckerna är relativt lättlästa.
Ytterligare några Kitty-böcker finns på biblioteket inom kort. Håll utkik.

/Maria

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hej!

Idag gav jag er fina blogg en utmärkelse på min blogg!

2010-01-19 @ 18:23:56
URL: http://bokmatilda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0