Gone: övergivna

                                             


Just nu håller jag på och läser en riktigt spännade bok som utpelar sig i det lilla samhället Perdido beach.
Allt börjar under en helt vanlig skoldag. Ena sekunden står läraren och skriver på tavlan, och nästa sekund är han borta! Ja, helt borta, som att han aldrig varit där. Eleverna fattar ingenting och till en början tror alla att det är ett lustigt trolleritrick, men snart får de reda på att alla andra lärare också försvunnit. I hela samhället är alla som är över 15 år spårlöst borta! Bilar står övergivna överallt, och små barn irrar omkring ensamma. Sam och hans kompis Quinn är 14 år, och tillsammans med några andra från sin skola försöker de ta hand om alla småbarn och sjuka. Varken telefoner eller internet fungerar, och runt hela samhället har en minst hundra meter hög mur plötsligt dykt upp. Allt börjar urarta till ett kaos där alla plundrar affärer och gör precis som de vill. Skolans tuffa mobbare Orc utnämner sig själv till "kapten" och sprider skräck i hela samhället. När tre dagar har gått glider några bilar in i samhället. Eleverna från internatskolan har kommit, och deras ledare Caine är trevlig och lovar att se till att alla har det bra. Men är han verkligen så snäll? Sam och hans kompisar litar inte på det nya gänget, och det gör de rätt i. Snart är allting en maktkamp mellan de starka och de svaga och dessutom fyller Sam snart 15...

Det här är en riktigt bra bok som jag liksom inte kan lägga ifrån mig. Jag sitter här och är oväntat engagerad. Jag är skitförbannad på vissa personer och vill hoppa in i boken och styra upp tillvaron i Perdido beach. Läs!!!

Författaren heter Michael Grant och om jag förstått rätt så är det här första boken i en ny serie.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Kimberly

Jag fpr panik på dumma människor- och rädd tänker på filmen the lord of flies. hemsk film...

2010-07-15 @ 01:46:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0