Här ligger jag och blöder

                                              

Igår läste jag årets Augustprisvinnare bland barn- och ungdomsböckerna och jag gillade den jättemycket!
Maja går på gymnasiet, och alltihop börjar när hon på en skulpturlektion råkar såga av sig översta toppen på tummen med en elektrisk sticksåg. Plötsligt känns det som att allt är upp och ner. Hennes mamma som bor i en annan stad ringer inte ens upp, trots att Maja lämnar massor av meddelanden på hennes mobil, och när Maja åker dit på helgen så blir hon inte hämtad vid tåget och huset står helt tomt. Men all oro och smärta är plötsligt som bortblåst när Maja hamnar på en fest i grannhuset och träffar Justin som har rosa byxor och är jättebra på att hångla.
Hemma återgår dock allt till det normala, trots att hennes mamma fortfarande inte går att nå, och att Maja sörjer sin förlorade tumme och saknar Justin som aldrig ringer.
Och sedan råkar hon läsa ett mail som vänder allting upp och ner. Igen.

Åh, vad jag älskar den här boken! Otursförföljda Maja är härligt sarkastisk och känslostormande och boken har ett underbart rappt och ungdomligt språk som jag aldrig ville skulle ta slut.
Författarinnan Jenny Jägerfeld har verkligen lyckats, och dessutom har hon skrivit en bok till. Den heter Hål i huvudet.
Skriv upp på önskelistorna, allihop!

/Maria




Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag håller verkligen med om att den är jättebra! :)

2010-12-02 @ 17:02:11
URL: http://filo-sofie.blogspot.com/
Postat av: Tonårsboken - Elin

Den lever helt klart upp till sitt Augustpris. Så otroligt bra!

2010-12-10 @ 10:43:54
URL: http://www.tonarsboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0