Cirkusflickan

                                                 

I helgen läste jag den splitternya boken Cirkusflickan av Camilla Lagerqvist.
Trots att jag inte är något stort fan av cirkus (jag är mest rädd för clownerna) så gillar jag cirkusböcker.
Jag gillar alla spännande karaktärer och mystiska uppträdanden.
Den här boken börjar år 1917 när Ellen är sex år och hennes mamma säljer henne till madame Zenitha och hennes cirkus. Genast sätts Ellen i stenhård träning för att bli cirkusens nya stjärna- lindanserskan Elisaveta.
Samtidigt som hon sörjer sin mamma och gråter sig till sömns på kvällarna, så finns det också små ljusglimtar här och där på cirkusen. Den skäggiga damen Welda blir som en mamma för Ellen, och hon trivs faktiskt på linan i manegen. Cirkussällskapet turnerar ständigt runt, och Ellen får möta många färgstarka personer och se en massa spännande platser. Det är också i cirkusens värld som hon till slut träffar akrobaten som hon blir kär i.

Det som är spännande och oerhört sorgligt som läsare är att vi också får följa Ellens mammas brev till sin dotter genom åren. Breven är fulla av sorg och längtan, men också om förhoppningen att Ellen till slut ska vilja flytta hem igen. Problemet är bara att Ellen aldrig får dem, och därför inte får veta att Madame Zenitha ljugit om att Ellens mamma inte ville ha henne kvar.

Jag gillar den här boken. Det är full fart, härliga människor, bråk mellan olika cirkussällskap och både glädje och sorg.
Passar för dig som är 10 år eller äldre.

Boken finns snart att låna på biblioteket!

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0