Dårhus

                                              

Äntligen äntligen har jag fått läsa Ally Kennens nya bok Dårhus. Jag har väntat i hundra år minst.

16-åriga Lexi har just blivit tvingad att bo hos sin mamma medan hennes pappa åker till Frankrike i affärer (eller vad det nu är han ska göra) och hon är inte lite förbannad. Mammans nya man Owen är en äcklig slusk, och för varje dag som går så blir han och Lexi mer osams. En jakt på mammans försvunna hund leder Lexi till ett övergivet stort hus mitt i skogen och där är hon nästan på väg att drunkna, men blir räddad i sista sekunden av en mystisk kille som försvinner lika fort som han dök upp. Vem är han, och varför blir Owen så besatt av att hitta honom? När Lexi börjar forska i det gamla husets historia så dyker ledtrådar upp, men hon tänker inte ge sig förrän hon klurat ut hela gåtan. Dels för att hon är nyfiken, och dels för att killen är ganska snygg...

Den här boken är precis lika bra som Ally Kennens två tidigare böcker Odjuret och Brevvännen. Det är struliga och kriminella släktingar och spänning hela boken igenom. Böckerna är ju inte en serie, men de hänger ändå ihop lite grann om man är uppmärksam. Lexis kriminella bror Devlin är bästis med Chas som är huvudperson i Brevvännen, och Chas är i sin tur lillebror till Stephen som Odjuret handlar om.
Lite kul idé tycker jag.

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0