Svikarens spel

                                             

Svikarens spel är en ganska svår bok att berätta om, och jag skulle verkligen vilja diskutera den med någon som läst den. Någon frivillig?
I alla fall, den handlar om den förut mobbade och ganska osäkra Michael och den populäre och självsäkra Francis. Egentligen har de bara en sak gemensamt, och det är den påhittade landet Evgard. Tillsammans ritar de kartor, hittar på språk, byar och byggnader. Evgard är deras hemlighet, och de ska aldrig berätta om det för någon. Aldrig.
Men sen får Michael mystiska lappar i sitt skåp i skolan där det står saker som att "jag vet vad Evgard är", och liknande saker. Plötsligt är hans självklara vänskap med Francis inte lika självklar längre. Det måste ju vara han som har skvallrat, och säkert sitter han och hans kompisar och skrattar åt Michaels töntiga fantasiland.
Den tidigare mobbade Michael bestämmer sig för att hämnas på Francis, och snart går allt fel.

Det skumma, och spännande, i den här boken är att medan Francis och Michael bråkar så händer även saker i Evgard. Ett krig bryter ut och ett par unga killar med väldigt olika bakgrund vänder sig mot varandra. De två världarna hänger ihop, och bara Francis och Michael kan rädda Evgard från att förstöras helt.

B.R. Collins har skrivit den här boken, och den är riktigt bra, men man måste nog vara en ganska van läsare för att hänga med. Bra är den i alla fall.

/Maria

Kommentarer
Postat av: Översättarhelena

Kul att du gillade den! Det är jag som har översatt den, och jag tyckte också väldigt mycket om den. Grät hejdlöst när jag översatte sista kapitlet :)

2009-12-17 @ 08:57:51
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Marianne Skoglund

Håller på och läser den, och kan ännu inte instämma i alla positiva recensioner den verkar ha fått. Jag tycker att storyn är lite tunn och utdragen, och att det är väldigt mycket utfyllnad. Själva idén är dock god, och historien är spännande och välberättad, och känns ganska originell. Som sagt, jag har bara kommit till sidan 220.

2010-03-14 @ 10:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0