Det viskande barnet

                                          

Just nu håller jag på och läser fortsättningen på Mårten Sandéns Den femte systern och den är inte lätt att skriva någonting om, ska ni veta.

17-åriga Jannike upptäckte ju i förra boken att hon har övernaturliga förmågor och nu jobbar hon permanent för Byrån, som skyddar världen från otäcka varelser och diverse oknytt.
Under ett uppdrag djupt inne i en skog hittar plötsligt Jannike en liten flicka som är helt ensam. Var kommer hon ifrån, varför är det ingen som verkar sakna henne och vad är det för flöjtspelande som hörs i skogarna?
Det enda Jannike och hennes kollegor vet är att flickan jagas av de otäcka gycklarna Joculatores (som ser ut som elaka clowner, vilket skrämmer livet ur mig). Men varför är de så intresserade av henne?
Långsamt väcks en gammal hemsk händelse till liv. För 25 år sedan försvann 130 barn från en by i närheten (efter att ha följt efter en följtspelande narr) och kanske är flickan en av dem. Men hur kommer det sig då att hon inte har åldrats alls?
Allt verkar peka mot en dockmakare och en av hans dockor...

Ja, frågorna är många och boken är riktigt spännande.
Jag gillar den här typen av böcker som utspelar sig i vår vanliga värld, men som har inslag av övernaturliga saker. Det är en otäck blandning av ovanlig fantasy, traditionella sagor och skräck på samma gång. Precis min typ av bok.
Hoppas att den är lika bra ända till slutet.

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0