Det brinner i mitt huvud

                                                     

Daniel går i åttan och har det riktigt jobbigt. Han har svårt att vara stilla och att koncentrera sig och hamnar ofta i slagsmål och bråk med både lärare och elever. Så har det varit hela hans uppväxt, och därför har han inga riktiga kompisar. Hemma är hans mamma såklart orolig och ledsen eftersom hon ser att han inte mår bra.
Varje dag går han till skolan och tänker att "idag ska jag skärpa mig. Idag ska jag inte bråka med någon alls". Men sen står han där i matkön och någon puttar till honom i magen och han känner hur han direkt blir riktigt förbannad! Det känns som att det brinner i huvudet, och i nästa sekund har han vänt sig om och slagit ner den som puttade honom.
Efteråt vet han inte vad som hände, men han vet att han inte hade kunnat stoppa det.
Han går på det ena krismötet efter det andra, men nu har någon börjat misstänka att han kanske har adhd.
Alla tycker att det väl vore skönt med en diagnos, men Daniel tvekar. Om de andra i skolan får reda på att han har ett handikapp så kommer de ju aldrig sluta reta honom!
Men samtidigt lär han känna Emma med det röda håret, och hon verkar förstå honom på ett sätt som ingen annan gör. Och hur är det egentligen med den sorgsna Catrine som han möter på en bänk en dag när han sprungit från skolan. Hon verkar bära på mörka hemligheter, men hon hjälper också Daniel att förstå vad som verkligen är viktigt.

Jag älskade den här boken! Camilla Lagerqvist har skrivit en bok som verkligen beskriver adhd på ett sätt som jag kan förstå. Om hur det är att vara annorlunda utan att man vet varför.


Den här boken borde läsas av alla elever, och framförallt alla lärare!

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0