Vik och virka...

Okej hörni, det är sommarlov och astråkigt väder ute, så då får man sysselsätta sig inomhus.
Jag har visserligen tänkt att ha sol på min semester, men det här kan man göra utomhus också. Jag har bestämt mig för att lära mig virka. Okej, jag vet, virkning anses som lite nördigt, men det är på väg att ändras. Nya trenden heter Amigurumi, och går helt enkelt ut på att virka underbart söta djur och figurer.
Så, om du inte kan virka, be din mamma om en kurs, eller har du kanske någon snäll mormor/farmor som du ändå umgås för lite med?
Min mamma är hopplöst tråkig och tycker att jag måste lära mig att tex hålla i en virknål och göra vanliga maskor innan jag ger mig på att virka en liten liten sköldpadda, så jag får väl börja från grunden. :)
På biblioteket kan du låna böcker om att börja virka, och även boken Virka amigurumi.

 

Om du inte vill virka så kan du istället ge dig på att vika ett dinosaurielandskap av papper. I natt vek jag en Mamenchisaurus av ett reklamblad från Willy:s, och i ärlighetens namn var det ganska svårt, och den blev inte särskilt vacker, men med lite träning kan man säkert klara av vikbeskrivningarna till dinosaurier, vulkaner, palmer, mammutar och även en förhistorisk man.
Lite jobbigt är bara att boken är på engelska, men beskrivningarna och bilderna kan man tyda ändå.
Så, sätt igång att pyssla nu.

 

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0