Sovay

                                                 

Jag blev otroligt nyfiken när Celia Rees nya bok kom till biblioteket. Jag älskar de flesta av hennes tidigare böcker (Häxa, Pirater mfl), men den här blir jag inte riktigt klok på. Det är spännande, visst, och historiskt och...
Nej, vi tar det från början.
Sovay är en tjej som bor på den engelska landsbygden år 1783. För att skydda sin far och familjens heder så blir hon stråtrövare. Till häst överfaller hon förbidragande droskor utklädd till man. Hon hamnar så småningom i London tillsammans med familjens tjänare Gabriel. Sovays pappa är försvunnen, liksom hennes bror. Samtidigt som hon försöker hitta dem så är hon jagad. Några har kommit på att det är hon som är den nya stråtrövaren, och de vill ha fast henne bland annat för att hon fått tag på viktiga papper som de behöver.

Okej, jag har inte läst hela boken, och den blir antagligen ännu mer spännade, men jag kommer ingenstans just nu.
Det är inte en dålig bok, det får ni inte tro, men jag har alltid haft problem med historiska böcker. Man måste försöka hänga med i hur landet styrs, politik och maktspel, och jag har inte riktigt tålamod till det. Jag vill bara ha det som är action och full fart.
Har ni läst den? Vad tyckte ni?

/Maria

Kommentarer
Postat av: bookwitch

Jag tycker Sovay är bra, men kanske inte lika bra som de andra historiska böckerna Celia har skrivit. Men fortsätt du så du får se hur det går. Jag hade lite styr med vem jag skulle para ihop henne med, för det vimlar av passande män.



Celias nästa bok ska handla om Shakespeare.

2008-10-27 @ 22:01:33
URL: http://bookwitch.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0