Rör vid mig!

                                                           

Första dagen på skolgården utanför nya gymnasieskolan. Ann är där ensam och vet inte riktigt vad hon ska ta sig till. Egentligen vill hon bara att något ska hända. Vad som helst. På en bänk i närheten sitter Jane och Liljan. Två svartklädda tuffa tjejer som Ann omedelbart dras till.
De blir ganska snabbt bästa vänner, men när Jane och Liljan blir överfallna av några killar efter en fest så börjar tanken på hämnd växa fram. På skolgården ser de två tjejer i säckiga jeans och keps som slår tillbaka på en kille som knuffat dem. Ann kommer med den geniala idén att de ska bli kompisar med tjejerna och lära sig att slå tillbaka.
Snart är de fem stycken i gänget. Oskiljaktiga och oövervinneliga. Tillsammans kan de göra vad som helst! Och vad som helst är ju bättre än ingenting, eller?

Jag gillade Malin Isakssons förra bok Brännhett. Där var det också starka, tuffa tjejer i fokus. Tjejer som vågar göra nästan vad som helst, men som aldrig tänker på konsekvenserna.
Men även om jag tycker att det här gänget går för långt ibland så gillar jag verkligen de här tjejerna. De är bästa vänner, pratar om alla sina hemligheter och är inte rädda för att ta för sig. Speciellt inte när det handlar om killar, och framförallt sex. Och de vägrar bli några offer.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0