I tomma luften

                                                      

Äntligen har jag fått läsa Harald Rosenløw Eeg's nya bok I tomma luften. Jag har älskat hans böcker ända sedan jag läste Bränd, som jag nog måste blogga om någon dag (kanske ett helt inlägg om bara honom..hmm...).


I tomma luften gjorde mig absolut inte besviken. Tvärtom fick den mig att sitta uppe alldeles för länge i natt bara för att jag inte kunde släppa den förrän den var slut.


Okej, vill ni veta vad den handlar om nu då?

Klaus går i nian och har just flyttat till Oslo med sin mamma. Hans mamma är ny kurator på skolan som Klaus ska börja i och en kväll innan skolstart följer han med henne till skolan för att kolla läget.

Där, i klassrummet får han höra en kille och en man bråka, och sedan möter han killen i datarummet. Killen heter Sturla, och ett par dagar senare dyker han upp hemma hos Klaus och ber att få prata med hans mamma. Han är uppriven och stressad, och samma dag dör han i en tragisk tunnelbaneolycka. Klaus hittar Sturlas dagbok och börjar fundera på om det verkligen var en olycka? Allt fler otäcka saker börjar hända. Klasskamraterna beter sig konstigt, och Klaus nya lärare är nästan hotfull, och överallt dyker namnet Caulfield upp. Men vem är Caulfield, och hur hänger allt ihop? Klaus börjar inse att det inte finns en enda människa som han kan lita på. Kanske inte ens sig själv...

/Maria


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0