Avig

                                                        


Jag sa ju tidigare att jag skulle blogga lite mer om Harald Rosenløw Eeg, som skrivit I tomma luften.
Nu ger jag er den bästa boken han skrivit, nämligen Avig.

I taket i ett shoppingcenter hänger en gigantisk discokula. I den bor Jonatan, Albin, Sorry och Seiko väl gömda för omvärlden. Bara på nätterna klättrar de ur kulan och smyger runt i affärerna och förstör. De byter prislappar på varor och släpper ut guldfiskarna ur fontänen. Man kan göra mycket i ett alldeles stängt shoppingcenter, bara man aktar sig för nattvakterna.
Den värld som barnen bor i är framtiden för oss, men förhoppningsvis blir aldrig framtiden så som den är i den här boken. De här barnen är nämligen inte perfekta (det är väl visserligen ingen, men ändå), och i det här samhället finns ingen plats för barn som har något fel. Därför gömmer de sig i kulan. Ingen får se att de finns. Bara en vuxen vet att de är där, och det var hon som räddade dem undan de elaka vuxna.
Men allt förändras den dag som Jonatan träffar Trash, en ung tjej med en mycket stor rosa kanin.
De kanske inte behöver vara kvar i kulan för alltid?

Det här är en underbar bok fylld av kärlek och vänskap, men också ganska sorglig.
Jag kunde knappt släppa den när jag läst ut den, och barnen i discokulan finns fortfarande i mitt hjärta fast det var länge sen jag läste den för första gången.
Harald Rosenløw Eeg är verkligen en fantastisk författare!

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0