Vilda Gröna Ögon

                                        

15-åriga Franky, eller Francesca som hon egentligen heter lever ett stillsamt liv med en mamma som är konstnär, lillasyster Samantha, storebror Todd och en pappa som är kändis och ständigt syns på TV. Alla gillar hennes pappa. Han är charmig, snygg och vet alltid precis vad han ska säga.
Men något håller på att förändras hemma. Föräldrarna bråkar och mamman spenderar mer och mer tid i "stugan" där ingen får hälsa på.
Franky skyller allt på sin mamma för att hon gör saker som retar upp pappan, men som läsare är man mer förbannad på pappan. Han är elak och manipulativ, och påstår att mamman träffat en ny man och att Franky och hennes syskon aldrig ska förlåta henne. Han får dem att vända sig emot henne. Han vägrar att svara i telefonen och skaffar en postbox som bara han har nyckel till. Allt för att se till att hon inte kan kontakta sina barn.
Franky vet att hon borde hata sin mamma, men när mamman plötsligt försvinner spårlöst börjar hon fundera på vad som egentligen hänt...

Joyce Carol Oates (författarinann till Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg) är mästare på att beskriva trasiga familjer och jobbiga händelser, och det här är ett familjedrama som inte lämnar någon oberörd.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Bokslukaren

Denna bok är bra!

Handlingen kan vara lite svår att förstå, men den är jätte bra. Denna läste jag i 6:an, och ångrar inte det. den kan vara knepig ibland (enligt mig) men man hänger ändå med.

2009-06-02 @ 19:53:17
URL: http://bokatare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0