Kameleontpojken

                                                    

När Moa är 7 år placeras hon i ett fosterhem eftersom hennes mamma är sjuk och inte kan ta hand om henne.
6 år senare, på sin 13-årsdag bestämmer hon sig för att rymma från familjen. De är elaka, och Moa har fått nog.
Hon följer med en gycklargrupp som reser genom staden, och plötsligt är hon mitt ibland eldslukare, jonglörer, utbrytarkungar och svärdslukare.
Ett halvår tidigare var hon på en cirkusföreställning där en pojke uppträdde. Han kallades för Kameleontpojken för att han kunde byta färg om han fick en färgad filt över sig, och i slutet av föreställningen svävade han upp mot tälttaket och försvann i ett moln av rök. Moa kan inte släppa tanken på den mystiska pojken, och beslutar sig för att hon måste hitta honom.
I gycklargruppen träffar hon eldslukerskan Vajlet, och de bestämmer sig för att tillsammans följa med en cirkusgrupp som kanske kan se till att Moa äntligen får träffa Kamelontpojken igen.
Men någon är samtidigt på jakt efter Moa. Hon har ju faktiskt rymt...

Jag trodde att boken skulle handla mer om just Kameleontpojken, men egentligen är han knappt med i boken. Han är "bara" den som hela resan handlar om. Istället är det en fantastisk resa mitt i ett spännande cirkussällskap. Det är med förtjusning som jag tar del av vad som händer bakom kulisserna på cirkusen, och att möta alla olika artister. Det är färgstarkt, levande, och går rakt in i hjärtat på mig.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0