Författare: David Levithan

                                               

Igår när jag kom hem så hängde ett paket på min dörr.
Det innehöll David Levithan's alldeles nya bok Naomi and Ely's no kiss list.
Jag upptäckte Levithan när jag läste Ibland bara måste man, som är något av det bästa jag läst i hela mitt liv. Mer om den längre ner. Nu handlar det om Naomi och Ely.
Naomi och Ely är bästisar. Alltså, verkligen så där nära vänner som man bara blir om man känt varandra hela livet, bor grannar och delar alla tankar och händelser.
De skämtar hela tiden om att de ska gifta sig och leva tillsammans hela livet, även om de vet att det inte kommer att hända. Ely är nämligen homosexuell, och för att de inte ska bli osams över någon kille, så har de gjort en "no kiss list". En lista över killar som man inte får röra helt enkelt. Allt för att skydda deras vänskap.
Men allting kraschar när Ely erkänner att han kysst Naomi's pojkvän...
Boken finns än så länge bara på engelska, men passa på att träna hjärnan lite. Det är nyttigt, har jag hört. :)

I Ibland bara måste man så är det också kärlek och homosexualitet i fokus.
Här möter vi Paul, som träffar Noah, och det är verkligen så där fantastiskt kärlek-vid-första-ögonkastet-underbart.
I deras skola går massor med homosexuella ungdomar, och det är inte ett dugg konstigt att de två börjar ses tillsammans överallt, hela tiden.
Men någonting händer som gör att Paul måste bevisa för Noah att han verkligen älskar honom, och sen påbörjas ett helt galet romantiskt uppdrag som halva skolan är inblandad i. Allt för att få tillbaka Noah.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0