Vad skulle du ha valt?

                                                       

Igår läste jag en ny bok av Annika Thor.
Den handlar om Jesper som går i åttan och har en bästis som heter Abbe. Abbe är ganska speciell och killarna är egentligen väldigt olika, men ändå finns det ingen annan som Jesper skulle vilja vara bästis med.
De flesta i klassen tycker att Abbe är extremt jobbig pga att han alltid kommer med frågor som:
"Om du fick välja mellan att gå till fots till Nordpolen eller att sitta i fängelse i tio år, vad skulle du ha valt?". Den enda som tar Abbes frågor på allvar är Annie. En svarthårig tjej med de grönaste ögon Jesper någonsin har sett. Hon är lugn och smart, men ibland försvinner hon från skolan i flera dagar utan att någon vet var hon är.
När Jesper äntligen blir ihop med Annie glider han och Abbe isär. Jesper vet att han borde umgås mer med Abbe, men han kan helt enkelt inte få nog av att vara nära Annie. Och den natten som Abbe ringer och Jesper låter bli att svara så får det riktigt hemska konsekvenser. Jesper kunde ju inte veta att samtalet handlade om liv och död.

Det här är en bok som alla högstadieelever borde läsa. Det handlar om den första stora kärleken och om livsviktig vänskap. Om att vara sig själv oavsett vad andra tycker och att våga stå emot grupptryck.
Dessutom tycker jag att det är riktigt kul att boken har en kille som berättare. Det är faktiskt riktigt ovanligt i ungdomsböcker som handlar om vänskap och kärlek.

/Maria

Kommentarer
Postat av: sandra

hej!

jag kollar lite på din blogg för att få ideer om vad jag vill ha i julklapp, vill bara säga att din blogg är jätte bra har fårr många ideer.

Jag har läst den boken och jag tycker den va jättebra :D

2011-11-12 @ 15:41:31
URL: http://sandralif.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0