Temeraire del 1-3

                                

För nästan ett år sen nu skrev jag om Hans majestäts drake av Naomi Novik. Nu är det dessutom ett ganska bra tag sen jag började läsa del 2, som heter Jadetronen. Problemet är att jag inte kommer någonstans. Jag vet att den är spännande, och antagligen blir andra halvan av den helt galet bra, men när jag lagt ifrån mig den är det ingenting som får mig att ta upp den igen. Det är märkligt egentligen.
Nu har del 3 kommit till biblioteket. Den heter Svartkrut och eld, och eftersom jag inte läst klart tvåan så har jag alltså ingen aning om vad den handlar om (jag ville bara tala om att den finns).
Första delen älskade jag, och den skrev jag så här om:

Jag håller just nu på att läsa en fantastisk fantasy-bok av Naomi Novik. Den heter Hans majestäts drake och handlar om Will som är kapten på ett skepp. När de kapar ett annat skepp så stjäl de en stor trälåda ur lastutrymmet, och när de öppnar den så ligger där ett fantastiskt vackert drakägg.
I den här världen är det inte alls konstigt med drakar. Det finns massor av dem. De används till att flyga på i strid.
När drakar kläcks så måste man ögonblickligen sätta sele på dem, annars blir de aldrig tama, och den som satt selet på draken är dess ägare för alltid.
På skeppet bestämmer man vem som ska göra detta, men när stunden kommer så vågar han inte och Will får rycka in istället.
Han döper draken till Temaraire och det blir snabbt ett starkt band mellan dem. Så starkt att han ger upp sitt liv på havet för att tränas till att bli en flygande soldat.

Har någon läst serien, eller delar av den, och vad tyckte ni i så fall? Jag är nyfiken. Skriv en kommentar och berätta!

/Maria

Kommentarer
Postat av: Tintomara

Hej!

Jag har läst både del 1 och del 2. Precis som du älskar jag den första boken om Temaraire. Jag tycker att den är rappt skriven och miljöbeskrivningen var helt underbar. Tanken på att England och Frankrike under Napoleons tid även krigade i luften med stora eldsprutande drakar är kittlande och mycket underhållande. Kanske är det just därför den tappar i tempo under del 2. För precis som du beskriver hade även jag svårt att på riktigt komma in i tvåan. Kanske kan det bero på att överraskningsmomentet är borta? Trean har jag ännu inte läst och hoppas innerligt att den är bättre.

2008-08-20 @ 15:25:35
Postat av: Matilda

Hej!



Jag har börjat på del ett, men jag kommer inte in i den. Det är konstigt eftersom jag tycker att den verkar bra. Jag hoppas att du kommer in i tvåan!

2008-08-29 @ 17:31:26
URL: http://bokmatilda.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0