Igraine den modiga

                                         

I söndags kväll läste jag Cornelia Funkes nya bok Igraine den modiga. Jag älskar Cornelia Funkes böcker. Hon har ju skrivit Drakryttare och så mina älsklingsböcker Bläckhjärta och Bläckmagi.
Hon gjorde mig inte besviken den här gången heller.
Nu handlar det om Igraine, en modig liten tjej som bor i en familj bestående av trollkarlar. Men Igraine vill inte trolla, hon vill bli riddare!
På natten till hennes 10-årsdag håller föräldrarna och hennes bror Albert på att trolla färdigt hennes present när föräldrarna råkar göra fel och förvandlar sig själva till grisar. Ett litet missöde som bara kan rättas till med hår från en jätte. Igraine bestämmer sig för att rida iväg på det farliga uppdraget. Samtidigt har grannslottet tagits över av ägarens brorson som bestämt sig för att kriga mot Igraines slott. Hennes familj äger nämligen några värdefulla trolldomsböcker som de vill ha tag på.

Den här boken är full av äventyr precis som alla Funkes böcker. Det är jättar, trollkarlar, drakar, hemliga gångar och riddarspel.
Igraine är en tuff liten tjej som klarar nästan vad som helst. Underbar äventyrsbok för mellanstadiet. 

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0