Anvisningar för drakuppfödare

                                            

Som jag har längtat efter den här boken! Jag gillar drakar, och jag ser ju redan på omslaget att den här boken har bilder som jag skulle ge min ena arm för att kunna illustrera.
Och visst, den är jättesnygg, men oj, så svår att läsa!
Den ska tydligen vända sig till åldersgruppen 3-6 år, men min erfarenhet säger mig att man som vuxen kommer att få förklara en hel del om man läser den här högt för barn i de åldrarna. Texten är slingrig och får ingen riktig rytm, och ibland rimmar det, och ibland inte.
Okej, man ska inte underskatta barns ordförråd, men ord som:
periskopiska, zeppelinare, svavelgas, inkvartera, talorganet, svindlares placeringslögner och hånpartitur gör boken lite för svår för mitt tycke. Synd på så fina bilder.

Men vad handlar den om då?
Jo, det är helt enkelt anvisningar för drakuppfödare, och vad man bör veta innan man bestämmer sig för att skaffa en. De är nämligen ruskigt stora och stjäl saker ur hela huset. Dessutom sprutar de eld, lukar illa och äter gärna små barn till mellis. Bättre att skaffa en hund, eller något...

Illustratör: Laura Valojärvi
Text: Emilia Lehtinen (svensk översättning: Marjut Markkanen)

/Maria

Kommentarer
Postat av: Vixxtoria

Generellt tycker jag åldersrekommendationer på böcker är satta lite högt (jag har en pekbok här hemma som rekommenderas från 2 år. Ja, alltså en sån där pekbok med ett äpple på en sida och en boll på nästa osv. Sånt som t o m halvåringar kan tycka är lite kul.) Men 3-6 år på den här boken låter lite lågt.



Fast jag skulle verkligen vilja ha den till mig själv. Och min dotter (snart fyra) skulle nog ganska snart lära sig vad talorganet är. Svavelgas och svindlares placeringslögner (??!!) blir svårare. Herregud - svindlares placeringslögner, vad betyder det??


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0