Odd och frostjättarna

                                            

Jag har väntat länge på nya boken Odd och frostjättarna av min absoluta favoritförfattare Neil Gaiman, och i helgen hittade jag den äntligen i bokhandeln. Lite besviken blev jag dock, för den är så liten och tunn (bara 120 sidor)!

Boken handlar om den 12-åriga vikingapojken Odd. Vikingarna lever ett hårt liv, och väntar på våren. Vintern är ovanligt lång, och det är så kallt! När Odd en natt lämnar sin familj för att få vara i fred i en stuga i skogen så träffar han genom mystiska händelser en björn, en räv och en örn. Odd räddar björnens liv, och på natten följer djuren med honom in i stugan. På natten hör Odd djuren prata med varandra, och snart får han reda på att djuren egentligen är de förklädda asagudarna Tor, Oden och Loke. De behöver Odds hjälp för att ta tillbaka Asgård från de hemska frostjättarna som ser till att det är ständig vinter.
Men vad kan Odd göra som inte gudarna själva kan?

Nu startar ett stort äventyr för att befria Asgård...

Det här är en ganska lättläst med mysig historia som blandar äventyr med den nordiska mytologin, vilket jag gillar väldigt mycket. Odd är en rolig kille, och gudarna är riktigt intressanta karaktärer.

Neil Gaiman är väl (i Sverige) mest känd för Coraline och Kyrkogårdsboken, men på engelska har han skrivit massor av bra och spännande böcker som jag hoppas blir översatta snart.

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0