Jokern

                                          

Ed Kennedy är en ganska värdelös människa. Han kör visserligen taxi, men har inga framtidsplaner. Han fördriver dagarna med att spela kort med sina andra dagdrivande kompisar och att drömma om den vackra kompisen Audrey. Men en dag stoppar Ed ett bankrån, och plötsligt är han stans kändis. Strax efteråt får han ett spelkort på posten. Det är ruter ess, och på kortet står tre adresser och tre klockslag. Ed fattar ingenting. Vad är det meningen att han ska göra?
Eftersom han är nyfiken och inte har något annat för sig så går han iväg för att kolla upp adresserna. Snabbt förstår han att de som bor där är i behov av hans hjälp, och han bestämmer sig för att göra vad han kan.
Så fort han är klar kommer nästa kort med nya uppdrag. En del uppdrag är lätta och en del skrämmer nästan livet ur honom, och han är nästan redo att strunta i alltihop.
Men trots att han börjar bli ganska trött på korten så händer det något med honom. För varje avklarat uppdrag så får Ed lite mer självkänsla och börjar förstå att han inte är helt värdelös trots allt.
Men vem är det som skickar spelkorten, och varför just till honom?

Jag älskade Markus Zusaks bok Boktjuven, och även om den här är helt annorlunda så älskar jag den lika mycket. Han har en förmåga att göra en hel bok av små detaljer, och det gillar jag.
Och jag gillar Ed, även om alla andra tycker att han är ganska hopplös.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0