Blade- spela död

                                             

Blade är en ung kaxig och stökig kille som är välkänd hos polisen. Han hamnar ofta i trubbel och stjäl plånböcker och gör inbrott för att överleva. Han är nämligen hemlös. Han driver runt, iakttar staden och har därmed stenkoll på allt och alla. Det gäller att spela död och inte bli upptäckt. Han vet precis vilka som är bortresta så att han kan smyga in och sova där, och han städar pedantiskt efter sig för att inte bli avslöjad. Det är ett hårt liv fullt av kriminalitet och våld och det finns självklart folk som är efter honom hela tiden. Tex ett tjejgäng som hatar honom, och efter att ha blivit misshandlad av dem blir han omhändertagen av en gammal dam som tar med honom hem och hjälper honom. Men Blade litar inte på henne. Han litar inte på någon alls, och när damens dörr strax efteråt blir inslagen och hon blir skjuten så är Blade det enda vittnet, och nu sitter han verkligen i skiten...

Jag vet egentligen inte vad jag tycker om den här boken. Blade är i grund och botten en bra kille och jag följer storyn och hans överlevnadsknep med spänning, men jag har lite svårt för böcker där huvudpersonen pratar med mig som läsare. Han beter sig som att jag är i rummet med honom, och det är inte riktigt mig grej.
Trots allt en helt okej bok, och första delen i serien om Blade, skrivna av Tim Bowler.
Bok 2 kommer att heta Komma nära.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0