Nattsvart?



Det har kommit massor med bilderböcker med natt-tema på senaste tiden.
I vissa är natten mörk och otäck, men i vissa andra är det spännande och ganska roligt.
Här är tre av de natt-bilderböcker som kommit ut i höst.

                     

Siv sover vilse av Pija Lindenbaum
som jag gillar väldigt mycket. Siv ska sova över hos sin kompis Cerisia, och hemma hos henne är allt annorlunda än hemma hos Siv. Det luktar messmör i hallen, de äter konstig mat och Cerisia har en stor äcklig hund.
När de till slut ska sova kan inte Siv somna. Det är för mörkt och för tyst och Siv smyger sig ut ur rummet. Men i Cerisias hus händer det konstiga saker på natten, eller är det bara i Sivs fantasi? Vem vet...

Pija Lindenbaum lyckas alltid få mig att le. Hon har ett språk som är helt underbart, och alla hennes karaktärer är underbart charmiga.

När prinsessor vaknar om natten av Per Gustavsson
är ännu en bok om den numera välkända prinsessan. En natt vaknar hon av konstiga ljud från källaren, och eftersom prinsessan hört talas om det farliga prinsessätande källartollet, så kan hon inte somna om. Istället bestämmer hon sig för att gå ner i källaren och kolla om det är han som låter, för prinsessan är en tuff tjej.
På vägen genom slottet möter hon en spindel, ett skelett, en groda och en vaktmästare som varnar henne för att gå vidare, men prinsessan har bestämt sig. Ska hon hitta källartrollet så ska hon.

Det här är en mysläskig bok som är spännande, men också ganska rolig. Dessutom är prinsessan smart och lyckas till slut överlista det farliga källartrollet.

Betty mitt i natten av Lotta Geffenblad
blir jag inte riktigt klok på. Jag älskade böckerna om Aston, men den här vet jag verkligen inte om jag gillar. Språket är ganska jobbigt att läsa, för ibland rimmar det och ibland inte, och jag får ingen riktig rytm i det när jag försöker läsa högt, men kanske är det bara jag som är gnällig.
Betty är en liten vit katt som sitter i en hatt i något vatten och försöker få en fisk på kroken, för hon är väldigt hungrig och väldigt ensam. Men på kroken fastnar bara en stövel, en lampskärm och annat skrot. Men kanske kan sakerna bli något som kan hålla Betty sällskap?
På baksidan av boken står det att Betty flyttat hemifrån för att en skrikig bebis flyttat in och ingen kommer ihåg att fylla på hennes matskål, men ingenting av det får vi veta när vi läser boken. Förvirrande. Läser föräldrar baksidestexten för barnen? Annars missar de nog det.
Jaja, jag vet inte. Jag gillar den inte. Gör ni, och vad har jag i så fall missat?

/Maria

Kommentarer
Postat av: Matilda

Av de här har jag bara läst Siv sover vilse, och den är helt fantastisk! Så bra att jag inte vet vilken som är bäst av den och Gittan och gråvargarna!

2009-12-19 @ 18:47:17
URL: http://bokmatilda.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0