Saker som aldrig händer

                                             

Jag har väntat länge på Johanna Lindbäcks nya bok Saker som aldrig händer. Dels för att jag gillat hennes tidigare böcker, och dels för att jag råkar vara lite extra förtjust i ungdomsböcker med vanliga killar i huvudrollerna. Killar med problem som inte innehåller gängbråk och kriminalitet.
Saker som aldrig händer handlar om Andreas och hans tjej Hanna. De går på gymnasiet, har varit ihop i ett år och gör det mesta tillsammans. Han är säker på deras förhållande och tror självklart att han känner henne. Men sedan händer något. Hanna börjar bete sig konstigt och kompisarna verkar som att de vet något som Andreas inte vet. Plötsligt rasar allting och Andreas gräver ner sig under ett täcke och bestämmer sig för att aldrig mer gå upp därifrån. Han kan ju inte ens lita på sina egna kompisar. Den som till slut får honom att komma tillbaka är grannkillen Erik som han var bästa kompis med när de var små. Han lirkar ut Andreas ur täcket och visar att det finns riktiga vänner också.
Och att saker ibland faktiskt händer...

Den här boken sträckläste jag utan att släppa den. Det är starkt, känslofyllt, vackert, sorgligt och har en hög känna-igen-sig-i-faktor! Perfekt sommarläsning.

/Maria


Kommentarer
Postat av: Lästa ord

Tycker deras vänskaps beskrivs så fint, tyckte verkligen om boken!



Gillade däremot inte slutet riktigt...

2010-06-24 @ 13:16:50
URL: http://lastaord.blogg.se/
Postat av: Sofie

Bra resencion! Blev sugen på att läsa den nu!! :)

2010-06-24 @ 18:30:57
URL: http://filo-sofie.blogspot.com/
Postat av: Sofie

Tack för kommentaren, och tack för att du vill följa min blogg, hoppas att du ska fortsätta gilla den :) Jag följer denna blogg, resencionerna är mycket bra! :) Ha det bra!

2010-06-26 @ 20:52:03
URL: http://filo-sofie.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0