DARLAH- 172 timmar på månen

                                          

Okej, jag höll ju på med min lilla hög av påbörjade böcker, men sedan packade jag upp en kartong med nya böcker till biblioteket och hittade den här. Självklart följde den med hem och klev förbi de andra i kön.

DARLAH handlar om NASAs största hemligheter och ett lotteri där 3 ungdomar får chansen att åka till månen i 172 timmar (alltså en vecka). Jag får lite "Kalle och chokladfabriken" och "En natt på Deamon hall"- vibbar, men den här är otäckare.
Mia från Norge, Antoine från Frankrike och Midori från Japan är de lyckliga vinnarna. Mia vill till en början inte alls åka, och hon hatar sina föräldrar för att de tävlade åt henne. Men hon ändrar sig och alla tre beger sig till New York för 3 månaders träning innan det är dags för den stora uppskjutningen. Innan de åker får alla tre, på olika vis varningar som säger åt dem att inte åka, men de åker såklart ändå.
Resan går bra och på månen i byggnaden DARLAH 2 (där de ska bo) är allt stilla och lugnt. Ända tills strömmen går och de som går ut för att fixa det inte kommer tillbaka...
Det häftiga äventyret förvandlas snabbt till en klautrofobisk mardröm, och snart tar syret slut.
Dessutom verkar det som att de inte är ensamma på månen...

Det här är egentligen inte en jättebra bok. Första halvan är alldeles för lång och det tar TID innan de hamnar på månen. Men ändå är det något som gör att jag tar mig igenom första halvan ganska lätt och den andra halvan läser jag med känslan av att vara instängd och panikslagen. Och slutet tänker jag inte ens nämna.
Läs så förstår ni själva...

Författaren heter Johan Harstad.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0