Dunderlunds bästa bokstav

  

Jag älskar verkligen böcker som handlar om böcker och bokstäver, och den här boken har fått min hjärna att gå på högvarv halva natten.
Frågan som jag funderat på är: Vilken är min bästa bokstav?
Gubben Dunderlund har aldrig ens tänkt tanken innan han träffar på den lilla flickan Frida som står och läser på postlådorna. Hon påstår att alla människor måste ha en favoritbokstav, och att bokstaven kan vara mycket mer än bara en bokstav.

”Bokstäver kan betyda olika saker, säger Frida. Som till exempel I som kan vara I postlådan eller IIIIIIII som när man doppar sig i sjön.”

Hennes favorit är R, och hon låter Rrrrrrrrr när hon drar iväg på cykeln.
Dunderlund börjar fundera. Har han någon favoritbokstav? Han klipper ut bokstäver ur tidningar, tittar på dem och funderar. E är lite mesig, och K är så hård. J är så krokig och S är så vass. Men till slut kommer han på det. Ett mjukt U är nog det som passar honom bäst och ivrigt skyndar han till Frida för att berätta.

Hela den här boken svämmar över av bokstäver i alla färger och former. Det är som en ABC-bok, men ändå så mycket mer. Ett virrvarr av bokstäver som får mig att tänka på mer är bara A som i anka och B som i boll...
Åsa Lind har skrivit och Sara Lundberg har gjort de fantastiska bilderna.

Så, vilken är då min? Jo, jag tror att jag kommit fram till G. Jag gillar G:ets utseende, och att man kan göra schyssta Grrr-ljud. Jag gillar att den är rund, men ändå gapar lite. Det finns två stycken i mitt favoritdjur Ugglan och den låter varken för hårt eller för mjukt.

Vilken är din bästa bokstav? Och varför?



/Maria


Kommentarer
Postat av: Hanna

Sara Lundberg är så himla duktig, hon har ju också illustrerat Skriv om och om igen. Hon har en fin hemsida: saralundberg.se

2010-03-10 @ 19:54:33
URL: http://hannasboktips.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0