Underfors

                                            

Nu ska jag strax hem och läsa ut Underfors av Maria Turtschaninoff. Den är så himla spännande.

I Helsingfors bor 15-åriga Alva. Hon är en ganska ensam tjej, fast av egen vilja. Hon gillar att vara i fred och iakttar hellre än att delta. Hon känner ständigt att hon inte passar in. I skolan finns också Joel som är en av de få som verkligen ser Alva, och han gillar henne mer än han vågar erkänna.

En sen kväll får Alva ett mystiskt meddelande som lyder MINNS, och hon förstår nästan genast vad det gäller. Hon har nämligen inga minnen alls från sina första fyra år, då hon hittades och adopterades av sina nuvarande föräldrar. Hon försöker verkligen minnas, men lyckas inte förrän Nide dyker upp utanför hennes hus. Han är en mystisk man i lång rock och buskiga ögonbryn. Han kallar Alva för Ers Höghet och berättar om en helt annan värld som finns under Helsingfors. En mörk värld kallad Underfors, och det är där Alva hör hemma. När han sedan tar med henne dit, så följer Joel nyfiket efter, och plötsligt är de fast i underjorden där invånarna inte är människor och där de har stora planer för Alva...

Jag gillar den här boken jättemycket! Den innehåller en del konstiga ord som jag knappt förstår, men handlingen är så spännande att jag fick tvinga mig att sluta läsa. Den påminner mig lite om böckerna om Kiki Strike, och jag gillar verkligen det här underjords-temat. Speciellt när boken innehåller onda och listiga troll.

Vill du ha fler böcker om underjorden så kan du testa:

Tunnlar (och forts) av Roderick Gordon
Kiki Strike: Skuggornas stad av Kirsten Miller
Otroso av Graciela Montes

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0