Slumpens bok

                                    

Visst har du också råkat ut för konstiga grejer, och tänkt att det bara var slumpen som gjorde att det hände just dig? Tänk om det fanns en bok som kunde styra all slump i världen. En bok som lägger makten i dina händer.

12-åriga Hanna har inget roligt liv. Hon lider av att hon är väldigt lång, hon har en galen mamma, och de har nästan inga pengar.
Men en dag går hon in i en affär för att köpa ett äpple, och som växel får hon välja en bok ur en låda. Av en slump väljer hon Slumpens bok, och det visar sig att de hör ihop- hon och boken. När hon läser i den vet hon precis vad hon ska göra, och vad hon ska undvika.
Plötsligt, för första gången i hennes liv, verkar allt gå som hon vill. Ägaren till affären känner en dam som mer än gärna vill ta hand om både Hanna och hennes mamma, nya skolan som hon hatar råkar brinna ner, och allt är fantastiskt.
Men det finns fler som är ute efter boken. För om man kan styra slumpen kan man ju lyckas med nästan vad som helst...

Åh, jag älskar böcker som handlar om böcker. Speciellt magiska böcker.
Den här boken har blivit väldigt omtalad, och en massa människor har utnämnt den till sin nya favoritbok.
Jag tänker inte sträcka mig så långt, men den är riktigt bra och väldigt speciell. Jag tror aldrig att jag läst något liknande.

Andra böcker om böcker är tex:
Nabus bok av Zizou Corder
Den oändliga historien av Michael Ende
Boktjuven av Markus Zusak
Hemligheternas bok av Fredrik Agetoft
Bläckhjärta av Cornelia Funke
Sugrör för två av Eric Sanvoisin

Har ni fler förslag på böcker om böcker? Ge mig, i så fall!

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0