Adzerk- den vita hingsten

                                         

Emma är 14 år, och det enda som betyder något i hennes liv är hästar, och speciellt Ajax som är hennes sköthäst. Dessutom är stallet ett bra ställe att fly till när föräldrarna börjar bråka.
Emma är övertygad om att hennes föräldrar ska skiljas, men de har en ännu värre idé! Familjen ska byta miljö helt och spendera ett halvår i Mongoliet, långt bort från allt annat. De vill försöka rädda sitt äktenskap genom något kul, men för Emma är det som att hela världen rasar. Vem ska nu ta hand om Ajax? Tänk om han inte miss henne när hon kommer tillbaka! Och hur ska det gå med bästa kompisen Katrin som redan håller på att glida ifrån henne?
I Mongoliet är allt ännu värre än hon först trodde. Allt är smutsigt och trasigt och maten är äcklig. Men sen träffar hon Baska, en tjej vars familj har hundratals hästar, och Emma får bo hos henne några veckor. Där finns dessutom Adzerk, en stor vit hingst som ingen vågar rida. Ingen utom Emma...

Jag gillar vanligtvis inte hästböcker, men den här boken är mycket mer än en hästbok. Jag gillar att den utspelar sig i ett land som jag inte vet så mycket om, för jag fick lära mig massor. Dessutom handlar den nästan mer om familjer och vänner än om hästar.
Den är skriven av Lin Hallberg som ju skrivit massor med hästböcker förut.

/Maria

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!



Vilken jättefin blogg! Ska genast tipsa alla elever!!!



Anna på biblioteket, Kantzowska

2009-10-15 @ 13:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0