Månskensvargen

                                                   

15-åriga Ylva lever i Sverige på 1300-talet.
Hon har varit hemifrån länge nu och springer hem för att äntligen träffa sin familj, men istället möts hon av döda kroppar och brinnande hus. Pesten har brutit ut och dödat alla hon känner. Livrädd flyr hon in i skogen och är helt plötsligt helt ensam utan att veta hur hon ska överleva. Men det är inte bara hon som är ensam. I skogen finns också en mystisk och vacker pojke som inte pratar. Ylva och han hittar en grotta tillsammans, och medan tiden går lär de sig att överleva. Men vem är pojken, och var kommer han ifrån? Vi får emellanåt korta ledtrådar till vad han varit med om, och förstår att han har en hämnd att utkräva. Någon att döda. Ska Ylva kunna släcka hans hat, eller måste hon försöka hjälpa honom med hans uppdrag?
Han är ju den enda hon har nu...

Det här är en bok som kan avskräcka många, på grund av sina 600 sidor, men den är lätt att läsa med luftig text.
Jag gillar vanligtvis inte historiska böcker, men den här är fin och handlar om överlevnad och kärlek och svåra minnen.
Och så gillar jag Elvira Birgitta Holm, som skrivit boken. Hennes tidigare bok Zip är en av mina favoritböcker.
Ta er tid att läsa den här boken. Jag tror att ni kommer att gilla den.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0