Poker Mongo

                                                         

Är Poker Mongo verkligen två ord, var min första fundering när jag skulle skriva det här inlägget? Ja, tydligen enligt författaren Hans Carstensen, så då skriver jag väl så.

Den här 70-talssnygga boken handlar om Tomas som bor i ett ganska trist Gävle. Han har hoppat av gymnasiet, förlorat sin ungdomspraktik pga ett inte så smart misstag, och hans mamma har ett förhållande med hans värsta fiende.
Efter att ha legat i sängen med täcket över huvudet alldeles för länge, så flyttar Tomas tillbaka till sin mamma från den lilla lägenheten han äntligen lyckats få. Han börjar spela poker med låtsas-euro på internet, och klipper ut "pokerskolan" ur tidningarna för att lära sig alla knep. Han har planer på att bli bäst av alla, men poker är inte bara poker. 
I Tomas filosoferande hjärna handlar det om livet.
Lyssna här:

"När du sitter där med skiten- lägg dig. Det dyker snart upp nya kort. Är inte detta exakt vad livet egentligen handlar om? Att bara vänta på rätt tillfälle, och sedan slå till. Det är kanske det jag gör här i soffan- väntar in rätt klockslag, rätt dag, rätt vecka. Och när det till slut blir min dag, när jag sitter med rätt kort, då ska jag satsa..."


Jag gillar karaktären Tomas. Antagligen beror allt detta på författarens otroligt sköna språk. Hans Carstensen är tydligen bl.a. ståuppkomiker och krönikör, och det märks. Det är avslappnat, tänkvärt och får iaf mig att le. Vad tycker du?

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0