Hata Romeo

                                                

Lika bra att erkänna på en gång. Jag är lite allergisk mot sliskiga kärlekshistorier.
Jag läser fantasy istället och lämnar kärleksböckerna till Ann-Sofie. Vi kompletterar varandra fint. :)
Och den här boken höll på att gå samma väg. Jag öppnade den lite förra veckan, och konstaterade att 16-åriga Rachel Wing har ett mycket konstigt berättarperspektiv. Hon skriver "Du" hela tiden istället för att nämna huvudpersonen Jen's namn. Tex "Du kommer fram till det vanliga kaffestället och öppnar dörren". Det här irriterade mig så vansinnigt mycket att jag faktiskt bestämde mig för att inte läsa den. Jag är lite petig, okej, men det får man vara.  
Men så idag hände någonting. Den glittrigt rosa framsidan liksom ropade åt mig från hyllan, och jag kunde bara inte låta bli att ta med mig den hem, och nu har jag sträckläst ut denna fantastiska bok på lite drygt en timme.

Den handlar om 15-åriga Jen som får huvudrollen i skolans uppsättning av den pjäs hon älskar mer än allt annat, nämligen Romeo och Julia, historien om två familjer som avskyr varandra, och deras barn som blir kära.
Rollen som Romeo ska spelas av en kille som heter Chris, och Jen blir vansinnig när hon får reda på det. Precis som i pjäsen så är Jen's och Chris pappor otroligt osams sedan långt tillbaka, och familjerna pratar inte med varandra.
Jen kan inte ens tänka sig att vara i närheten av Chris, och nu ska hon plötsligt spela en kärlekspjäs med honom. En pjäs där hon dessutom ska spela kär och kyssa honom!
Men hon bestämmer sig för att detta inte ska stoppa henne från rollen hon velat spela i hela sitt liv, och kanske är det inte så hemskt ändå...?

Rachel Wing var alltså bara 16 år när hon skrev den här boken, och ibland märks det väldigt väl, men jag kan ändå inte säga någonting negativt om den här boken. Jag älskade den. Och det där med "du" glömmer man väldigt fort.
Så nu måste jag väl börja läsa alla kärleksböcker jag missat genom åren. Typiskt. :)

/Maria

Kommentarer
Postat av: Ella

Den ska jag läsa :)

2008-03-05 @ 14:35:03
Postat av: Caroline

haha jag har den boken hemma och började läsa, men kunde bara inte fortsätta pga "du" hela tiden. det störde mig riktigt :P

2009-10-11 @ 01:13:21
URL: http://littlemisssunshiiiine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0