Flickan som var vacker i onödan

                                                   

I helgen har jag läst två böcker på temat "flickor i Afrika". Den här handlar om Asombasine (härligt namn va?) som bor i en liten by i Afrika, och hon är den mest föraktade flickan i hela byn.
Hon bor i en hydda med sin mamma, sin lillasyster och sin morfar. Hon får slita hårt hela dagarna under den stekande solen, och hennes morfar straffar henne hela tiden. Han hatar henne för att hon inte är en pojke, eftersom hans högsta önskan är att hans dotter ska få en son som kan ta hand om honom.
En dag minns Asombasine tiden innan sin födelse. Då, när hon pratade med himmelshuden Yini och han lovade henne att hon skulle få födas som pojke. Det här skrämmer männen i byn och de säger att hon är galen. De hävdar att ingen kan minnas tiden innan de föddes, men Asombasine vet att de har fel, och till slut tröttnar hon på det hårda livet i byn och bestämmer sig för att fly...

Den här boken är skriven av Janne Lundström och passar bäst för dig som är 13 år eller äldre.

/Maria

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har läst denna bok. Jag gick då i 6:an.

Jag tycker att den var jätte bra. Lite trög ibland men ändå jätta bra!

Men hemsk också.

Jag rekomenderar de som vil veta mer om hur andra har det, att läsa den.

2009-06-02 @ 19:47:30
URL: http://bokatare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0