Abela

                                                   

Okej, jag har hittat ännu en bok som fick mig att gråta floder.
Men inte bara för att den var sorglig, utan för att det samtidigt var vackert.
Vi får möta Abela i Tanzania i Afrika och Rosa som bor i London.
Abela är 9 år och lever ett hårt men lyckligt liv i en liten by med sin mamma och sin lilla syster. Men allt förändras den dag mamman blir svårt sjuk och dör. Vem ska nu ta hand om Abela? Som en räddande ängel dyker hennes morbror upp från England och Abela kan inte annat än att lita på honom när han säger att han ska ta med henne till England där hon ska få det bra, men talar han verkligen sanning?
I England får vi samtidigt följa 13-åriga Rosa och hennes mamma. Rosa lever ett rikt, lyckligt liv, men där är också en förändring på gång. Rosas mamma har nämligen bestämt sig för att hon vill adoptera en dotter från Tanzania.
Rosa vill inte alls ha en syster. Och varför vill hennes mamma ha en till dotter? Räcker det inte med den hon har?

Det här är en fantastiskt vacker bok om två helt olika flickors liv. Man gråter, men ändå kan man inte låta bli att le genom tårarna. Jag ville aldrig att det skulle ta slut och jag älskar Berlie Doherty för att hon skrivit den här boken!

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0