Maskrossång

                                           

Upptäckte just att jag inte bloggat om en enda av de böcker som jag sa att jag skulle ta med hem över semestern. Anledningen är att jag redan hade en hög hemma. Dessutom har jag inte hunnit läsa så mycket som jag trodde att jag skulle hinna.
Anledningen till det är bla det faktum att jag, mitt smarthuvud, lyckades radera alla bilder från bloggen. Ni kanske märkte att vi var utan bilder ett tag. Det har tagit mig lite tid att rätta till det, men nu är jag nästan klar. Hurra, typ...
Men lite har jag iaf läst. Nyss läste jag Maskrossång av Hilde Hagerup.

Boken handlar om Gerd och hennes kompis Kajsa. Gerd är en sån som inte kan hejda sig från att säga fel saker vid fel tillfälle, och hon är mer som en stökig pojke än som en fin flicka.
Kajsa är egentligen lite rädd för Gerd (man vet aldrig vad hon ska hitta på), men ändå är de bästa vänner.
Livet förändras den dag som Maja flyttar till staden. Hon är fin och söt och väluppfostrad, och börjar genast umgås med Kajsa, och Gerd får inte vara med. Plötsligt är Gerd helt ensam.
Men Maja är inte så snäll och söt som man först tror, och snart är hon på Gerds sida och Kajsa är utanför.

En spännande och gripande bok om vänskap och utanförskap. Riktigt bra.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0