Fallet med den försvunne detektiven

                                                       

Imorse på tåget började jag läsa en bok som jag tänkt läsa länge.
Jag har visserligen aldrig varit speciellt förtjust i Sherlock Holmes (eftersom jag aldrig varit nån deckarläsare), men nu är det inte Sherlock som är i "huvudrollen", utan det är de föräldralösa barnen/ungdomarna som hjälper honom.
"Pojkarna på Baker Street" är egentligen 4 pojkar och 3 flickor som på ett eller annat sätt blivit övergivna och bor på gatan där de hjälper den store detektiven Sherlock Holmes att spana efter olika personer eller samla in annan information.
När Wiggins, som är äldst, ser mannen som de ska skugga försvinna utan ett spår framför en ordentligt igenbommad dörr så blir han riktigt misstänksam, och ännu värre blir det när Sherlock helt plötsligt försvinner på samma sätt!

Det här är en tripp tillbaka till slutet av 1800-talets London. Det är så bra beskrivet att det känns som att man springer runt i de trånga fuktigt kalla gränderna tillsammans med barnen. Sherlock Holmes är mästare på förklädnad och är så där snäll mot barnen så att man ögonblickligen gillar honom. Dessutom är det riktigt deckar-spännade.

Anthony Read heter författaren, och i höst kommer del 2 om pojkarna på Baker street. Den kommer att heta Fallet med den olyckliga tankeläsaren.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0