Allt för min syster

                                                    
            
Boken Allt för min syster handlar om trettonåriga Anna Fitzgerald som stämmer sina föräldrar för att få rätten att bestämma över sin egen kropp.

För ända sedan födseln har Anna fått donera bland annat blod m.m. till sin syster Kate som har en ovanlig typ av leukemi.

Och nu begär hennes föräldrar att hon ska donera sin ena njure till Kate, men det är då som Anna får nog. Även fast hon vet att om hon inte donerar sin njure så kommer Kate att dö så är hon fast bestämd på att hon inte ska donera den. Anna älskar sin syster så mycket, men hon vill inte donera mera eftersom att hon vet att donationerna aldrig kommer att ta slut.

Hela sitt liv har Anna känt att hon bara varit en reservdel till Kate.

Efter att hon fått kontakt med advokaten Campbell så börjar den hemska processen med stämningen. Annas föräldrar blir allt annat än glada när de får reda på att de är stämda av sin egen dotter.

Boken om Anna är skriven av Jodi Picoult och den är helt klart värd att läsa. Jag ville inte lägga boken ifrån mig. För det var så spännande och man blev riktigt rörd när man läste boken. Det var en riktig snyftare och jag rekommenderar den här boken från åldern 13 och uppåt eftersom det finns rätt känsliga ämnen i boken som inte är ämnade för yngre att läsa om.

Gästbloggare: Carolina, 16 år


Kommentarer
Postat av: Alice

Finns den på bibblan? Kan du lägga undan den åt mej i sånna fall

2008-04-25 @ 22:02:03
Postat av: maria

Alice, boken är utlånad, men jag sätter upp dig på kö.

2008-04-29 @ 11:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0