10 saker jag hatar med mig själv

                                    

Igår läste jag en bok som höll mig vaken längre än jag hade tänkt. Det var bara det att jag inte kunde släppa den.

Den heter "10 saker jag hatar med mig själv" och är skriven av Randa Abdel-Fattah.

Jamie bor i Australien. I skolan är hon en helt vanlig tjej med för mycket hårblekningsmedel och blå linser.
Hon är medvetet ganska osynlig och lyssnar mer än hon pratar. Hon är  nämligen hela tiden rädd för att klassen ska få reda på vem hon egentligen är, nämligen Jamilah, en libanesisk muslim med en pappa som har stenhårda regler. Hon vill inte tillhöra "svartskallarna" i klassen.
Hela boken handlar om det ganska uttjatade ämnet att våga vara sig själv, men det är verkligen bra!
Ska man stå upp för sin familj och sin kultur eller är det viktigare att vara populär och "normal"?
Det här är fortsättningen på Ser mitt huvud tjockt ut i den här? som kom för ett par år sedan.

/Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0