Momo- eller kampen om tiden

                                                       

Om jag bara får välja en enda bok som jag inte kan leva utan, så skulle det bli den här. Jag har läst den massor av gånger och skickat den vidare till alla jag känner. Den är en riktig liten pärla.

Momo är en föräldralös liten flicka som bor i en gammal utomhusteater.
Hon bara finns där, och är en fantastisk lyssnare. Människor kommer till henne för att få hjälp med sina problem, och bara genom att hon lyssnar på dem så kommer de på hur de ska göra.
Men en dag blir Momo alldeles ensam. Ingen kommer för att besöka henne. Alla har helt plötsligt fått väldigt bråttom. En massa gråa herrar kommer till staden, och Momo förstår snart att det är de som gör att alla har så bråttom. De stjäl nämligen tid, men bara från de vuxna.
De vuxna blir stressade, osams och olyckliga, och ingen har tid med barnen, så då blir de också olyckliga.
Momo bestämmer sig för att se till att hennes vänner får sin tid och sina liv tillbaka.
För utan tid hinner man ju inte leva.

En tänkvärd bok om en modig liten tjej som förstår vad som är viktigt i livet.

Momo- eller kampen om tiden skrevs redan 1973, och har sedan dess givits ut i Sverige flera gånger.
Första gången på svenska var 1980, och nu har min favoritbok tryckts igen med nytt omslag.
Michael Ende har även skrivit Den oändliga historien.

Boken finns även som CD-bok för dig som hellre vill lyssna.

/Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0